اخبار, بلاگ

هاب نوآوری از آغاز تا کنون

هاب نوآوری از آغاز تا کنون

تاریخچه زندگی انسان­های هوشمند در کره زمین به حدود 200 هزار سال قبل برمیگردد. زمانیکه ابزار اولیه ارتباط انسان­ها با هم تنها ایجاد صدا و آوا بود. اما از آن زمان تاکنون، کره خاکی اعصار و انسان­های گوناگونی را به خود دیده تا به عصر حاضر برسد. عصری که به واسطه پیشرفت­های چشمگیر تکنولوژی، انسان­ها را با وجود فاصله فیزیکی طولانی به هم نزدیک کرده و زندگی را برای بشر آسان کرده است.

شاید بتوان گفت کلمه “تکنولوژی” به عنوان کلیدواژه اصلی، ابعاد دیگری را هم به همراه دارد. چراکه نمیتوان این واقعیت را نادیده گرفت که در دنیای امروز که تکنولوژی و سرعت با هم عجین شده­اند، رقابت برای دستیابی بیشتر و بیشتر به این دو مهم روز به روز در حال افزایش است.

بدین ترتیب ما با کلیدوا­ژه­های دیگری چون “نوآوری” و “خلاقیت” هم مواجهیم. چون در شرایط فعلی و با توجه به رقابت گسترده موجود در دستیابی به تکنولوژی، رمز موفقیت افراد، بکارگیری نوآوری و خلاقیت در کار خواهد بود.

در این میان مراکز نوآوری به یک نیروی محرکه در چشم‌انداز کسب‌وکار امروز تبدیل شده‌اند و به کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مستقل با منابع پیشرفته، مربیگری و فرصت‌های همکاری ارائه می‌کنند. اگر به دنبال تسریع رشد کسب و کار خود، بهره گیری از فناوری­های پیشرفته و ارتباط با افراد همفکر خود هستید، یک مرکز نوآوری می تواند همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید. در واقع مرکز نوآوری یک فضای فیزیکی یا مرکزی است که منابع و خدمات مختلفی را به کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مستقر ارائه می‌دهد. به عبارتی، یک محیط مشارکتی است که در آن افراد یا سازمان­ها می­توانند برای تبادل ایده، نوآوری و توسعه پروژه­های خود کنار هم جمع شوند.

مراکز نوآوری به گونه­ای طراحی شده­اند که دسترسی به منابع ضروری را فراهم میکنند که معمولاً از دسترس کسب و کارهای کوچک خارج است. از مهمترین آنها میتوان به ارائه آموزش­های تخصصی، مشاوره و کمک به استفاده از تجهیزات گران قیمت اشاره کرد.

مراکز نوآوری در اشکال و اندازه­های متفاوتی هستند و خدمات و منابع مختلفی را به اعضای خود ارائه می­کنند که برخی از رایج­ترین آنها به ترتیب ذیل است:

  • مراکز رشد کسب‌وکار (Incubators)
  • شتاب دهنده­­ها(Accelerators)
  • فضاهای کار اشتراکی(Coworking Spaces)
  • مراکز تحقیق و توسعه(Research and Development Centers)
  • مراکز نوآوری باز (Open Innovation Centers)

مراکز نوآوری منحصر به هیچ نوع کسب و کار یا فرد خاصی نیستند. این مراکز به گونه­ای طراحی شده­اند که برای طیف وسیعی از افراد و سازمان­ها قابل دسترس باشند. بنابراین از جمله گروه­های هدف که امکان استفاده از خدمات مرکز نوآوری و فناوری سروینو را دارند، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

استارتاپ­ها

استارتاپ­ها یکی از اصلی­ترین گروه­هایی هستند که از مراکز نوآوری بهره می­برند. این مراکز محیط حمایتی را برای توسعه و رشد کسب و کارهای جدید فراهم میکنند. منابع و خدمات ارائه شده توسط مراکز نوآوری می­تواند به استارتاپ­ها، در هر چیزی از ایده پردازی و توسعه محصول گرفته تا بازاریابی و عملیات تجاری­سازی کمک کند.

شرکت­های کوچک و متوسط (SMEs)

SMEها نیز یکی از ذینفعان اصلی مراکز نوآوری هستند. این سازمان­ها اغلب فاقد منابع و تخصص لازم برای انجام پروژه­های نوآورانه به طور مستقل هستند. مراکز نوآوری به آنها امکان دسترسی به فناوری­های روز، مشاوره تخصصی و فرصت های همکاری را می­دهد.

شرکت­های معتبر و ثبت شده

کسب‌وکارهای ثبت شده و شناخته شده نیز ممکن است از مراکز نوآوری برای توسعه محصولات، خدمات یا فرآیندهای جدید خود استفاده کنند. این مراکز محیطی مشارکتی و خلاقانه برای کسب و کارها برای آزمایش و کشف ایده­های جدید ارائه می­کنند. دسترسی به فناوری­های پیشرفته و مشاوره تخصصی می‌تواند به کسب‌وکارهای شناخته شده هم کمک کند تا در بازار رقابت خود را افزایش دهند.

کارآفرینان

کارآفرینان یا افرادی که به حل مشکلات اقتصادی و یا استفاده از نوآوری علاقه دارند نیز میتوانند از مراکز نوآوری بهره­مند شوند. این مراکز دسترسی به شبکه­ای از افراد همفکر، توصیه ­های تخصصی و منابع را برای تبدیل ایده­های خود به واقعیت فراهم می­کند.

محققان و دانشگاهیان

محققان و دانشگاهیان نیز می­توانند از خدمات مراکز نوآوری بهره­مند شوند. چراکه این مراکز دسترسی به امکانات و تجهیزات تحقیقاتی پیشرفته، فرصت­های همکاری با کارشناسان صنعت و فرصت­های مالی برای پروژه­های تحقیقاتی نوآورانه را ارائه می­دهند.

مرکز نوآوری و فناوری سروینو به گونه­ای طراحی شده که فراگیر باشد و از نوآوری و توسعه در طیف وسیعی از بخش­ها و صنایع حمایت کند. سروینو محیطی را فراهم می­کند که در آن مشاغل، افراد و سازمان­ها می­توانند برای همکاری، نوآوری و ایجاد فرصت­های جدید گرد هم آیند.L

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *